Nedstängning Portföljspar

Aktieinvest har beslutat att avsluta tjänsten Portföljspar i sin nuvarande form.

Vår ambition är att under andra delen av 2024 kunna erbjuda dig en tjänst som på många sätt fungerar som Portföljspar, mer information om detta kommer innan sommaren 2024.

Vad händer nu? 
Du behöver inte göra något – om du inte vill behålla dina befintliga aktieinnehav. I slutet av maj kommer din Portföljspardepå att stängas och ditt aktieinnehav att säljas. Likviden kommer att finnas på din depå efter försäljningen och du kommer kunna placera i ett brett utbud av aktier och fonder via Aktieinvests onlinetjänst. Vi kommer att informera dig så snart Portföljspardepån är stängd.

Om du önskar behålla det aktieinnehav du har idag i Portföljspar behöver du meddela oss senast den 31 maj. Detta gör du enklast genom att kontakta Aktieinvests kundservice som gärna hjälper dig via telefon 08-506 517 00 eller genom att logga in på onlinetjänsten.

Har du en fråga om förändringen? Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte svaret på din fråga så ber vi dig att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig!

Frågor & svar

Vad behöver jag göra?

Du behöver ta ett beslut om huruvida du vill behålla ditt aktieinnehav som ingår i det portföljspar du har, eller om du önskar sälja det. Om du väljer att behålla innehavet innebär detta att det inte kommer att ske ytterligare automatiska omplaceringar. För att logga in och göra ditt/dina val, klicka här.

Vilka alternativ har jag?

Du kan antingen behålla de värdepapper som förvaras på din portföljspardepå, eller välja att inte göra någonting vilket kommer att leda till en automatisk försäljning av hela innehavet i ditt portföljsparande. Sista dag att svara är fredagen den 31 maj 2024.

Vad händer om jag inte gör nånting?

Sista dag att svara är fredagen den 31 maj 2024. Om du inte gör någonting innan dess så kommer ditt/dina innehav att säljas därefter.

Vad behöver jag göra om jag vill behålla mitt aktieinnehav?

Du måste då meddela Aktieinvest om att du önskar behålla ditt innehav. Logga in på Aktieinvests onlinetjänst och gör ditt/dina val. Du kan välja att du vill behålla ditt innehav på en kontotyp motsvarande det som ditt portföljspar ligger i idag (traditionell eller ISK). För att logga in och göra ditt/dina val, klicka här.

När måste jag senast svara?

Du måste svara senast fredagen den 31 maj 2024. Du kan även välja att inte svara, då kommer dina värdepapper att säljas. För att logga in och göra ditt/dina val, klicka här.

Jag har ett månadssparande och vill fortsätta månadsspara, hur gör jag?

Gällande ditt månadssparande med månadsdragning så kommer pengarna, likt idag, fortsätta att dras från ditt konto och investeras i den aktuella portföljen så länge denna ännu inte är konverterad eller avslutad.

För framtida insättningar behöver du göra nytt val av investeringar, på Aktieinvests onlinetjänst finner du ett brett utbud av aktier och fonder. Om du inte gör något kommer dina insättningar gå in som likvida medel (kontanter) på din depå.

För att logga in och göra ditt/dina val, klicka här.

Vart vänder jag mig om jag har några frågor eller behöver hjälp?

Du är varmt välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 08-5065 1700 så får du hjälp. Vi har öppet helgfria vardagar mellan kl. 09 – 17.

Vad kostar det att sälja portföljspardepån?

Om du inte svarar kommer vi att sälja ditt innehav courtagefritt. Väljer du att sälja innehavet själv så tillkommer courtage på 10 kr per portföljspardepå enligt ordinarie prislista.

Kan jag sälja av när jag vill eller måste jag invänta automatisk försäljning?

Du kan välja att sälja av ditt innehav på egen hand innan kl. 14:00 fredagen den 31 maj, detta kommer dock att innebära en courtageavgift på 10 kr i samband med försäljningen.

Hur påverkar detta mig skattemässigt?

Om du har ditt portföljsparande i en traditionell depå och dina värdepapper säljs så kommer du att bli beskattad med 30% av eventuell vinst. Om du väljer att behålla ditt innehav kommer det inte utlösa någon skatt. Är det så att du har ditt portföljsparande på ett investeringssparkonto (ISK) så kommer du inte drabbas av någon ytterligare skattekonsekvens vare sig du behåller eller säljer ditt innehav.

Läs mer om hur ISK beskattas. 

Läs mer om hur du deklarerar försäljning på en traditionell depå. 

Hur vet jag vilken depåtyp jag har?

Du ser det på startsiffran i ditt depånummer.
Traditionell depå: Depånummer börjar på ”1-”
Investeringssparkonto (ISK): Depånummer börjar på ”7-”

Du ser även att det står ”Traditionell” eller ”ISK” i slutet av depåns benämning på startsidan i onlinetjänsten.

Kan jag sälja delar av depån och behålla vissa aktier?

I detta fall behöver du svara att du vill behålla innehavet innan sista svarsdag fredagen den 31 maj 2024, därefter kan du hantera innehavet precis som du önskar, d.v.s. sälja av delar av ditt innehav. Courtage kommer då utgå enligt ordinarie prislista.

När kan jag placera om pengarna efter försäljning?

Vi kommer att informera dig så snart portföljspardepån är stängd.

När kommer jag att att se att mitt/mina val har genomförts?

Från det att du registrerat ditt/dina val via onlinetjänsten kan det ta några bankdagar innan du ser förändringen.

Vad är skillnaden mellan prisplan liten och stor?

Här hittar du vår ordinarie prislista.

Kommer eventuella omallokeringar att genfomföras innan produkten stängts?

Eventuella omallokeringar (omplaceringar) kommer att ske så länge du som kund har kvar din portföljspardepå.

Kan jag flytta mitt innehav till annat institut?

Ja, det går bra att flytta ut ditt innehav. Tänk på att vara ute i god tid, vi behöver motta din begäran från ditt institut senast fredagen den 10 maj. Detta förutsätter att du har fyllt i din sparprofil (kundkännedom) komplett, kontrollera detta innan. Logga in i onlinetjänsten och gå till ”Mina sidor” -> ”Inställningar” -> ”Sparprofil” för att kontrollera detta. Du kan bara flytta ut hela aktier, eventuella fraktioner kommer att behöva säljas. Flyttavgift tas ut enligt ordinarie prislista. Kontakta kundservice på telefon 08-5065 1700 om du har några frågor.

När kommer tjänsten stängas ned? 

För att göra en kontrollerad nedstängning av Portföljspar och att vi enligt våra villkor behöver informera kunderna 60 dagar innan förändringar som denna så kommer det ske under slutet av maj.

Hur kommer kunderna bli informerade?

De kommer framförallt bli informerade via mail och brev men vår kundservice kommer givetvis också ha dialog med kunder vid behov.

Vad kommer ni erbjuda kunderna istället? 

Kunderna har tillgång till vår digitala plattform där de kan handla aktier/fonder. Vi tittar på att ta fram en produkt – en diskretionär portföljprodukt via vårt systerbolag som har tillstånd för att erbjuda motsvarigheter till nuvarande portföljprodukter.

Tveka inte att kontakta vår kundservice, så hjälper vi dig med dina frågor!

Du kan nå oss via telefon vardagar kl. 09.00-17.00

08-506 517 00